""

1/09/2018

Nasze podróże z dziećmi: Włochy

Chyba każdy się zgodzi, że południe Europy to wymarzony kierunek wakacyjny dla rodzin z dziećmi. Mnie zawsze ciągnie na południe, po prostu uwielbiam słońce i śródziemnomorski klimat, te długie szpalery oleandrów przy drodze, gaje oliwne na wzgórzach, malownicze wioski, gdzie czas jakby się zatrzymał.

Od zawsze marzyła mi się  Toskania, tak więc, gdy wybieraliśmy nasz kierunek wakacyjny na kolejny, rodzinny road trip zaproponowałam Włochy. W zasadzie musiałam przekonać tylko męża, bo z dzieciakami poszło bardzo łatwo.

Zaczęłam od tego, że chcielibyśmy pokazać im Wenecję i krzywą wieżę w Pizie, ale  wystarczyło, że wspomniałam, że mogą też liczyć na jakiś park wodny, baseny ze zjeżdżalniami (codziennie) pyszne lody i pizzę... i już nie musiałam dalej wyliczać, bo usłyszałam długie, głośne i przeciągłe taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaak!!!!My chcemy do Włoch!

Włochy z dziećmi

Zgodnie z naszym stylem podróżowania, do Włoch pojechaliśmy bez sztywno ustalonej trasy, dzięki czemu korygowaliśmy plany zgodnie ze zmieniającą się pogodą. Nasze włoskie wakacje były też dla nas pewnym przełomem, bo po raz pierwszy postanowiliśmy wynająć przyczepę kempingową. Wcześniej jeździliśmy z namiotem i dodatkowo rezerwowaliśmy miejsca w hotelach, czy pensjonatach  już podczas podróży, przez jeden ze znanych serwisów.

Tym razem mieliśmy prawie trzy tygodnie urlopu i dużą, wygodną przyczepę. Za wynajęciem przyczepy przemawiał fakt, że nawet gdybyśmy nie znaleźli wolnego miejsca na kempingach (nasze doświadczenia z Francji), to i tak zawsze będziemy mieli gdzie przenocować.

Przed wyjazdem zrobiliśmy tylko jedną rezerwację kempingową. Szczerze mówiąc, to nie byłam pewna, czy to zadziała - nie udało mi się znaleźć informacji o tym, czy łatwo jest o miejsca na włoskich kempingach w wakacje, gdy przyjeżdżasz bez rezerwacji. A Włochy to nie Norwegia, gdzie możesz rozstawić się na noc gdziekolwiek :)

Założyliśmy sobie, że na kempingach będziemy zatrzymywać się na dwa, góra trzy dni i pokręcimy się po okolicy, już bez przyczepy.

wskazówka: Brak rezerwacji na kempingach we Włoszech jest ...ryzykowny, ale jak się dowiecie z tego wpisu Włochy: jak zaplanować wyjazd, wszystko zależy od tego, KIEDY wybieracie się do Włoch. Plusem braku rezerwacji jest pełna dowolność kierunku, w którym możecie się udać.

W sumie nasze ,,włoskie wakacje” trwały prawie trzy tygodnie. Przejazdem byliśmy w Czechach  i  w Austrii , gdzie zwiedzaliśmy Wiedeń. We Włoszech odwiedziliśmy następujące regiony:

1.    Wenecja Euganejska z jej stolicą, czyli Wenecją.
2.    Toskania z jej stolicą, czyli Florencją. Oprócz Florencji odwiedziliśmy Pienzę, San Gimignano, Monteriggioni, Sienę, Pizę, Lukkę,
3.    Liguria - Park Cinque Terre
4.    Lombardia -  jezioro Garda i Werona
5.    Trydent-Górna Adyga – jaskinia del Vento i krótki trekking w Alpach

Poniżej znajdziecie naszą trasę w skrócie (opisy będą uzupełniane) z naszymi ocenami w skali 1-6. Nasza skala opiera się tylko i wyłącznie na naszych subiektywnych wrażeniach. Poniżej krótka ,,legenda," czym się kierowaliśmy oceniając miejsca.

nasza ocena
 6 (super!) oznacza, że miasto/miejsce wydało nam się na tyle wyjątkowe, że chętnie byśmy tam jeszcze wrócili, by je dokładniej poznać, z reguły duże miejscowości, które są przepełnione turystami są przez nas oceniane niżej (wyjątkiem jest Wenecja, którą zwiedzaliśmy bardzo rano)
5 (polecamy) miasta/miejsca, które polecilibyśmy znajomym tam się wybierającym
4 (ok) warto zobaczyć, aczkolwiek jest trochę minusów
3 (nic szczególnego) miasto/miejsce, które nie zrobiło na nas wrażenia
2 (można sobie darować)
1 szczerze to nie sądzę, że tę ocenę kiedykolwiek wystawimy, ale kto wie...

atrakcyjność dla dzieci w skali 1-6
Ocenialiśmy miejsca/parki rozrywki i inne atrakcje/trasy rowerowe/szlaki górskie pod kątem dzieci (testowane na naszych dzieciach 6 i 10 lat)

Obok znajdują się linki do wpisów, w których znajdziecie szczegółowe opisy i nasze wskazówki.

dzień 1-3(27/06/do 29/06/2017)

WENECJA
nasza ocena: 6
atrakcyjność dla dzieci: 6

Naszą rodzinną podróż po Italii rozpoczęliśmy od Wenecji.
Zatrzymaliśmy się na dwa noclegi na kempingu Miramare. Jego opis znajdziecie TUTAJ. Wenecję zwiedzaliśmy i w popołudniowym skwarze i bardzo rano.

Praktyczne wskazówki odnośnie zwiedzania Wenecji znajdziecie we wpisie Wenecja: informacje praktyczne, a o tym, co można i co warto pokazać dzieciom w Wenecji mając tylko 24 godziny przeczytacie we wpisie Wenecja z dziećmi.

dzień 4 (30/06)
przejazd Chiantigiana SR222 do FLORENCJI

region Chianti

Florencję również mieliśmy okazję zobaczyć i późnym wieczorem i rano.
atrakcyjność dla dzieci: 3

Widok Katedry di Santa Maria del Fiore i Campanile di Giotto, gdy po raz pierwszy wychodzisz na Piazza del Duomo jest niesamowity. Szczególnie po zachodzie słońca. Florencja to miasto przesiąknięte historią, dlatego warto ją zobaczyć. Jednak musicie liczyć się z tym, że latem jest w niej pełno turystów, co niekoniecznie pomoże wam poczuć klimat tego miasta. Niestety do Florencji dojechaliśmy dopiero około 10.00 i oprócz zwykłego miejskiego gwaru  wszędzie kręciło się sporo mniejszych, lub większych grup turystów. We Włoszech polecamy zwiedzanie miast bardzo rano, na przykład w Wenecji byliśmy już po 7.00 rano i mamy zupełnie inne wrażenia. Według nas Florencja latem z dziećmi to niekoniecznie dobry pomysł.

Kemping, 38 km od Florencji, na którym się zatrzymaliśmy to Norcenni Girasole Club. Opis kempingu znajdziecie TUTAJ.

Florence Italy

dzień 5 (01/07)

SIENA, MONTERIGGIONI i PIENZA

nasza ocena:  5
atrakcyjność da dzieci: 4

To był wyjątkowo intensywny dzień, cały wypełniony kręceniem się po toskańskich wzgórzach. Z Kempingu Girasole wyruszyliśmy do Sieny, podziwialiśmy Val d'Orcia i dotarliśmy aż do Pienzy. Wpadliśmy też między innymi do Monteriggioni.  Dzieci były dość zmęczone po całym dniu, my w sumie też, dlatego na następny dzień zaplanowaliśmy leniuchowanie na kempingowym kompleksie basenowym - więcej o basenach i atrakcjach dla dzieci we wpisie o kempingu Norcernni Girasole Club.

Tuskany Italy

dzień 6 (02/07)

FIGLINE E INCISA VALDARNO

nasza ocena:2
atrakcyjność da dzieci:2 (baseny oczywiście 6)

Cały dzień spędziliśmy z dziećmi w Norcernni Girasole Club. Gusia szalała na ,,leniwej rzece," Piotrek też, a ponieważ było strasznie gorąco - cały dzień w basenach to było jedyne, słuszne rozwiązanie. Wieczorem wybraliśmy się do pobliskiego miasteczka: Figline e Incisa Valdarno (około 2 km od kempingu) Miasteczko jest małe, zwyczajne - akurat trafiliśmy na mecz koszykówki rozgrywany na centralnym placu. Jeżeli kiedykolwiek traficie do Figline e Incisa Valdarno koniecznie spróbujcie lodów z gelaterii Elmi. Polecamy - były pyszne!
adres: Figline de Incisa Valdarno, Piazza Marsilio Ficino 1

dzień 7 (03/07)

SAN GIMIGNANO  i CECINA

San Gimignano
nasza ocena:5
atrakcyjność da dzieci:4

Cecina
nasza ocena: 3
atrakcyjność dla dzieci: 2

San Gimignano Italy

dzień 8 (04/07)

POPULONIA, przejazd Via Vecchia Aurelia wzdłuż wybrzeża i plaża w San Vincenzo

nasza ocena: 3
atrakcyjność dla dzieci: 2

dzień 9 (05/07)

PIZA i LUKKA

nasza ocena:  5
atrakcyjność da dzieci:5 (Lukka 3)

O Pizę zahaczyliśmy głównie, by pokazać dzieciom, słynną krzywą wieżę. I to był strzał w 10, bo oprócz Wenecji, właśnie krzywą wieżę w Pizie dzieciaki zapamiętały najbardziej z całej objazdówki po Włoszech!

Zatrzymaliśmy się około 50 kilometrów od Pizy, na kempingu Valle Gaia. Opis kempingu znajdziecie TUTAJ.

dzień 10 (06/07)

ALPY APUAŃSKIE
Kemping w Minucciano

dzień 11 i 12 (07/07 i 08/07)

GROTTA DEL VENTO Jaskinia Wiatru
PARCO REGIONALE DELLE ALPI APUANE
kemping niedaleko SARZANA

dzień 13 (09/07)

Park Narodowy CINQUE TERRE
nasza ocena: 4 gdy weźmiemy pod uwagę tłumy turystów
atrakcyjność da dzieci: 4
Cinque Terre

dzień 13 (10/07)

LAZISE: JEZIORO GARDA

atrakcyjność da dzieci:5 ze względu na baseny kempingowe
Garda z dziećmi

dzień 14 (11/07)
WERONA
atrakcyjność da dzieci:3

dzień 15 (12/07)
CANEVA AQUAPARK nad Gardą

nasza ocena:3
atrakcyjność da dzieci:6

dzień 16 (13/07)
MONTE BALDO
przejazd do Rasun Anterselva w Trydencie

dzień 17 I 18 (14/07)
RASUN ANTERSELVA
trekking w górach
nasza ocena:5
atrakcyjność dla dzieci:5 (uwaga: dla dzieci, które, tak jak nasze, lubią wycieczki w góry)

Dla wszystkich wybierających się na objazdówkę do Włoch z dziećmi polecamy zwiedzanie Wenecji i Pizy oraz oczywiście odwiedzenie któregoś z aquaparków. Na dłuższy pobyt dla tych, co lubią spokój (przynajmniej w lipcu) polecamy kemping Valle Gaia w Toskanii. Ci z was, poszukujący kempingu w Toskanii z fajnym kompleksem basenowym i restauracjami/pizzerią/sklepami na miejscu, mogą poszukać informacji o Norcerni Girasole Club. Dla wyjeżdżających do Włoch w poszukiwaniu toskańskich widoków polecamy Val d'Orcia i okolice Pienzy.